onsdag 13 februari 2013

Semlor


Fast inga traditionella fettisdagsbullar utan en enklare variant, som är rätt så god.


500 g mjöl
1 bit jäst
2 tsk socker
250 ml grädde
75 g smör
1 tsk salt
1 äggula
100 g torkade aprikoser
3 msk hackade valnötter
Ägg att pensla med

Först fick jäst, socker och ett par msk ljummet vatten bilda en fördeg som fick jäsa litet. Sedan tillkom de övriga ingredienserna (ljummad grädde och irört smör) förutom aprikoser och nötter. Efter jäsning ca 20 minuter hamnade även dessa i degen och fick jäsa 5 minuter. Formas till 20 - 25 bullar som får jäsa 20 minuter och gräddas 20 - 25 minuter i 200 grader.

Nästa projekt är att baka släta bullar som verkligen är släta och då har jag faktiskt hittat ett recept på rynkfria semlor (traditionella), som jag ska baka till ett senare tillfälle.

Ett sopprecept: Jag orkade inte leta efter mitt rädissoppsrecept när jag såg att rädisorna på Lidl hade så vacker blast, så jag körde på en höft: 1 hackad lök frästes i smör, 2,5 dl vatten och tärning tillsattes och fick koka 10 minuter. Blaststjälkarna (1 knippe) fick koka med 10 minuter och ca 1,5 dl grädde kanske 5 minuter och därefter rädisbladen 5 minuter. Allt mixades och blev skummigt och fint (foto saknas). Några skivade rädisor till servering, samt en god tysk korv som tilltugg; det blev vår lunch. Sen gick vi på Stammtisch (och där var det full aktion vid i princip alla andra bord, för de firade karneval, alla utom vi) och jag beställde gös. Den var panerad med senap och lök (litet som biff Strindberg) och stekt och lagd på bruna linser och serverad med skalpotatis med timjan. Väldigt trevligt recept, som man kan lägga på minnet. Fast egentligen skulle jag inte ha ätit fisk igår, för det är idag som fastan börjar och därför blir det laxsmörgås ikväll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar