onsdag 20 mars 2013

Haggis


När jag köpte det halva lammet häromveckan, fick jag inälvorna med också. Men vad gör man med lungor t ex? Här är ju folk rätt sugna på sura lungor, och i Italien och Indien har de andra favoritrecept. Men sedan fick jag tag på receptet till haggis och bestämde mig för att göra det. Utan fårmage. Här är det:

1 lammlunga
1 lammlever
1 lammhjärta
200 g fårtalg, men det ersatte jag med ister
3/4 kopp mald havre (mixade havregryn)
3 finhackade lökar
1 tsk salt
3 krm peppar
2 krm cayennepeppar
1/2 tsk muskot
3/4 kopp buljong från koket
1 msk whisky

Först lägger man inälvorna i kallt vatten och kokar upp dem, minskar värmen och låter dem puttra under lock i 30 minuter. Rosta havremjölet utan fett i en stekpanna.
Finhacka inälvorna och blanda alla ingredienser.

Koka haggisen i en stekpåse om det inte finns någon fårmage att tillgå. Den ska vara fullständigt täckt av vatten (fast då den flyter upp är det litet svårt, man kan vända den ibland) och koka utan lock i tre timmar. Fyll på vatten då och då. Om påsen blåser upp sig (det gjorde inte min) kan man sticka hål i den.


Haggis serveras vanligtvis med rotmos. Det här receptet valde jag, och såsen är mycket god, likaså rotmoset och faktiskt även haggisen. Smaken påminner litet om svensk korvkaka. Fast jag stekte även en korv för säkerhets skull. Av haggisen tog jag en fjärdedel, som räckte till två personer.


Värm upp haggisen i ugn i 180 grader, inlindad i aluminiumfolie minst 45 minuter. Koka 500 g kålrot i bitar och 500 g potatis var för sig i saltat vatten. Låt dem droppa och ånga av väl. Mosa dem. Blanda med 50 g smör och litet grädde, samt salt, peppar och gräslök.

God sås:
500 g creme fraiche
2 msk grovkornig senap
1 msk dijonsenap eller 1 tsk Slotts starka senap
2 msk whisky
1 krm liquid smoke
salt och peppar
gräslök
saften av 1/2 citron

Värm upp creme fraiche och blanda i senap och whisky, rök och kryddor. Låt puttra litet. Blanda i citronsaft och gräslök på slutet. Servera gärna med litet sallad.

Jag kan rekommendera det här receptet om det är någon som råkar ha en lammlunga hemma. Egentligen hade jag tänkt göra leverpastej på levern, men det får bli nästa gång.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar