torsdag 14 mars 2013

Semlor


Det har inte blivit några semlor än, fast lördagen före palmsöndagen ska vi kombinera semlor med Ferlindikter. Bättre sent än aldrig, kanske, när det gäller semlorna alltså. Ferlin måste ju inte läsas vid någon bestämd årstid.



Nu är det ju så, att det gick upp för mig häromsistens, att mina släta bullar ofta blir ganska skrynkliga, så jag sökte faktiskt efter en lösning på problemet. Här hittade jag lösningen, och se hur släta bullarna är! Frostrosens blogg har dock ändrat på originalreceptet, men jag följer hellre originalet. Enda skillnaden var nog att jag tycker att det kan räcka med 1 msk kardemumma för en så liten sats. Sen har översättningen från gram till volym blivit litet fel när det gäller sockret, för man brukar räkna gram multiplicerat med 1,1 för att få ml, d v s det ska vara en aning mer socker än Frostrosen har kommit fram till, men det spelar i o f sig ingen större roll. Jag kompromissade till 1,3 dl. Sen går det nog åt mer än ett ägg till pensling när bullarna ska penslas två gånger.

Annars är det här ett jättebra recept och bullarna blir väldigt läckra. Jag har provsmakat en, innan resten åkte ner i frysen. Hittills har det blivit två satser och det blir minst en, kanske två satser till, så att det räcker till alla Ferlins vänner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar