måndag 8 april 2013

Rimbobullar


Bjärka-Säby cafés trevliga matbok har ett recept på "wimbo-bullar", som jag blev sugen på att testa. Men efter att ha kollat upp begreppet på internet, insåg jag att det är helt fel. Definitionen på Rimbobullar är att degvätskan är kall och det har de ändrat på i sin Mat är kärlek-bok. Det är ju möjligt att deras recept är bättre än originalet, men nu är jag ju mycket för att testa originalrecept, så då blev det så. Det enda jag har knyckt från Bjärka-Säbyreceptet är idén om mandelfyllning. Två matskedar mald skållad mandel fick vara med i fyllningen. Och så glacerade jag bullarna med florsocker utrört i vatten. Det blev jättegott.

Ingrid Boman i Rimbo är upphovskvinnan till detta nästan-wienerbröd-recept, och det kom sig av att hon gärna ville bjuda sitt besök på nybakade bullar, men inte hade tid att hänga i köket medan degen jäste en och två gånger. Så hon gjorde en deg, bakade ut den och gick sen ut till kossorna i lagården ett par timmar. När hon kom in hade bullarna jäst tillräckligt och åkte in i ugnen. Egentligen skulle bullarna ha hetat Ingrid-bullar, men Ingrid var så blygsam, så det blev Rimbobullar istället.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar