torsdag 2 maj 2013

Skaldjursbakelse


Jag hade bara tänkt lägga in länken, men receptet tycks ha försvunnit från internet, så här kommer det (anpassade) receptet på en god skaldjursbakelse, som jag länge har tänkt göra, men aldrig kommit mig för med. Originalet sägs komma från en fin restaurang.


Så här kan man stapla i kylskåpet.


För tre förrättsportioner:
2 skivor kavring (eller annat bröd som här) smulas sönder och blandas med
25 g smält smör och trycks ner i en form utan botten, som till cheesecake. Ställs kallt.
100 g skalade, hackade räkor (1/2 med skal) - ska egentligen vara hälften kräftstjärtar
2 dl creme fraiche
2 blad gelatin
1/2 hackad rödlök (utgick)
gräslök och dill, salt och peppar

Lägg gelatinet i blöt, smält det på låg värme, låt det svalna en aning, blanda i en sked creme fraiche i taget och sedan de andra ingredienserna. Bred ut över bottnen i formarna och låt stå kallt till nästa dag. I originalreceptet rekommenderas en rödlökssirap, men jag hade en köpt balsamicokräm, som jag använde.

Fänkålssallad:

50 g (1 liten) tunt skivad fänkål, fräses i
1 msk olivolja
1 stjärnanis, 1 dl vitt vin, 1 msk ljus vinäger, 1 msk socker och salt tillsättes och får koka in tills fänkålen är lagom mjuk. Får kallna.

Skaldjursbakelsen dekoreras med den under tiden införskaffade rödlöken, tomat, gurka, balsamicokräm och fänkålssallad. 

Kan rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar