söndag 12 maj 2013

Sparris med tre såser


Grön och vit sparris, potatis, rökt och kokt skinka med brunt nötsmör, gräslök-ägg-kräm och smälta körbärstomater

I receptet anges sammanlagt 2 kg sparris för 4 personer, men vi blev mätta på 1 kg för 3 personer.



Börja med såsen till höger. Den blir nästan som majonnäs. Koka upp vatten i en kastrull, lägg i 3 ägg och låt dem koka 6 minuter. Äggulorna ska vara mer eller mindre flytande, men äggvitan fast. Spola äggen med kallt vatten, skala dem, dela dem och ta ut äggulorna. Rör ihop dessa med 2 tsk dijonsenap, 1 tsk vitvinsvinäger och 2 msk varmt vatten. Använd sedan en mixer eller elvisp och kör medan 125 ml olja droppas i och blir tjock. Blanda sedan i hackad äggvita och gräslök. Smaka av med salt och peppar.

Förbered sparris och potatis.


Gör sedan tomatröran. Mixa 2 skivor vitt bröd till smulor och rosta dessa i en torr stekpanna. Ta ut dem och blanda med timjan. Hacka 1 lök och 1 vitlöksklyfta och fräs i olja. Tillsätt ca 400 g halverade körsbärstomater. Låt puttra 10 minuter. Smaksätt med salt, peppar och en aning socker. Ställ åt sidan.

Koka potatis och sparris. Den vita sparrisen behöver oftast längre tid än den gröna (även när den är lika tunn). Jag lät halverade potatis koka ca 5 minuter innan den vita sparrisen lades i kokvattnet. Efter ytterligare 5 minuter lade jag den gröna sparrisen i samma vatten som den vita. Tajmningen stämde någorlunda.

Rosta sedan en handfull hackad nötter (skulle vara hasselnötter, men jag tog valnötter) i torr stekpanna. Tillsätt 125 g smör (jag tog litet mindre, men tillsatte mot slutet hasselnötsolja) och låt det brynas litet.

Blanda de rostade brödsmulorna med tomatsåsen.

Servera sparrisen med skinka, potatis och de tre såserna.

(Tomatsåsen skulle jag kunna tänka mig att utesluta nästa gång.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar