måndag 17 juni 2013

Lammlägg och efterrätt från Berlin



Egentligen skulle den här maträtten serveras med jordärtskockor istället för palsternackor, men man tager vad man haver. På slutet slängde jag i de kryddade kikärterna från det här receptet, som jag hade fryst in och tyckte var litet torra. Det blev rätt bra.

Sätt ugnen på 180 grader och förbered 300 g jordärtskockor samt 500 g små hela lökar (jag tog schalottenlök). Tvätta, torka av, salta och peppra lammlägg (1 per person) och stek dem i en ugnsfast gryta på alla sidor. Ta upp dem och stek grönsakerna i 5 minuter. Lägg i lammläggen igen och späd med rött vin och buljong. Låt dem puttra i ugn över en timme. Tillsätt litet timjan och mynta mot slutet. Jag serverade det här med ris. Jättegott!



Den här efterrätten kallas Berliner Luft och den är rätt luftig. Man kan servera den med fruktsås och kanske grädde om man tycker att det saknas något, men här tog jag smultron från trädgården.

3 ägg, vitor och gulor för sig
125 g socker
saft av 1 citron
250 ml äpplejuice
4 blad gelatin
1 msk vaniljsocker
1 gnutta salt

Vispa äggulor och socker pösigt och tillsätt citronsaften. Värm upp äpplejuicen och smält gelatinet i den. När den börjar stelna, vilket kan ta ett tag, tillsätts äggulorna, samt de mycket hårt vispade äggvitorna, som man strött i salt och vaniljsocker under vispningen. Blanda ordentligt och häll gärna puddingen i vattensköljda skålar, så den kan stjälpas upp. Gör helst efterrätten dagen innan. En bra och lätt sommarefterrätt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar