måndag 22 juli 2013

Fransk fest


Till en fransk fest vi ordnade till Charles Trenets 100-årsdag lagade jag en del traditionella mest sydfranska smårätter som plockmat. Okej, quiche lorraine kunde jag ju bara inte avstå ifrån. Så här gjorde jag quiche i muffinsplåt av metall, där tyvärr allting gärna fastnar. Först smörjde jag formarna med mjukt smör och strödde i ströbröd. Sedan klippte jag till remsor av bakplåtspapper och lade i kors. De fick sticka upp litet, så det skulle gå att dra upp portionsquichen sedan och det gick mycket bra.


Nedan det färdiga resultatet. Jag använde standardreceptet 125 g smör - 3 dl mjöl - litet vatten. Låt stå minst en timme i kylskåp, kavla ut och tryck ner i formar, ställ in i kyl ett tag, förgrädda 10 minuter i 200 grader. Fyllning 3 ägg - 3 dl mjölk - peppar. Här är det en nypa stekt fläsk och en nypa ost i varje form. Grädda ca 30 minuter till.


Nedan Caviar provencale - auberginekräm - busenkelt. 
Dela 3 auberginer och baka halvorna på galler i 200 grader ca 50 minuter. Gröp ur innanmätet och kör det i mixer med 2 - 3 pressade vitlöksklyftor, litet hackad rödlök, 1/2 tsk salt, 1 krm svartpeppar och litet hackat kryddgrönt. Häll försiktigt i 1/2 dl olivolja. Smaka av med citronsaft. Strö över mera rödlökshack.


Samma sorts muffins som kocklärlingen fick göra. De smakar litet som fransk chokladkaka och med en klick glasyr och en kvist torkad lavendel ser de franska ut också.


Pissaladière i småformar passade också fint på buffén. Egentligen gör man en vanlig pajdeg, men jag vet inte riktigt hur det fungerar i små mazarinformar. Däremot vet jag att pajdegen ur Smörgåsbord av Klötzke och Wahlström inte fastnar, för den har jag redan testat. Det är rätt så pilligt att göra portionspajer jämfört med en stor paj, men det kan ju ha sina fördelar ibland. Jag har modifierat mästerkockarnas recept för det blev för torrt.

500 g mjöl
125 g smör
2 ägg
1 1/4 dl vatten
2 tsk salt
1 tsk brunt socker

Ägg eller äggulor att pensla med. Det fungerar som lack och är rätt praktiskt om man inte vill att pajerna eller vad man nu fyller med ska mjuka upp bottnarna.

Mixa ingredienserna och låt dem stå i kylskåp över natt. Kavla ut degen tunt och tryck ner i smorda formar (oljade över natt), låt degen hänga ut över kanterna litet grann. Sätt en bakplåt eller liknande med tyngd på formarna och grädda dem 3 minuter i 175 grader. Jag vet inte om det är så nödvändigt. Skär av kanterna och grädda 8 - 10 minuter till tills de får litet färg. Låt dem svalna och ta ut dem ur formarna. Pensla med ägg, åtminstone inuti, och "ugnslackera" dem några minuter i 150 grader. (90 grader föreslår mästerkockarna, men det fungerar inte).


Fyllningen:
Skiva 3 stora halverade lökar och fräs dem mjuka. Koka en tomatsås på 1 burk krossade tomater, litet tomatpuré, olivolja, salt, peppar, rosmarin. Koktid ca 10 minuter. Lägg en nypa lökringar i formarna. Klicka på litet tomatsås. Lägg en sardellfilé och en oliv i och strö över nyriven parmesan. Grädda 15 minuter i 200 grader. 


På bilden små pan bagnat i bullform, nästan färdigfyllda (tomatskivan saknas). Recept här. Jag gröpte ur litet av inmätet och lade i en klick majonnäs-tonfisk, toppade med skivad rödlök, skivade oliver, äggskiva, ruccola och sedan tomatskiva. Locket fick också en klick majonnäs på insidan för att det skulle hänga ihop bättre.

Dessutom fanns det fransk hård korv i tunna skivor, franska ostar, baguette, halverade körsbärstomater och lämplig dryck.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar