torsdag 18 juli 2013

Kocklärlingen i köket


Schmarrn till lunch


En populär efterrätt här i trakterna är Kaiserschmarrn, en sorts sönderriven pannkaka med t ex kompott. Det här är en icke-söt schmarrn-variant med rädissallad.

För salladen:
Rädisor, inlagda gurkor, skinka (rökt skinka var väldigt gott i), gräslök, samt i det här fallet även zucchini, finhackade och blandade med litet spad från gurkburken plus någon matsked olja.

För schmarrn - 4 portioner:

Sätt på ugnen på låg värme för varmhållning av den första omgången eller stek i två stekpannor.

Gräslök, finskuren
4 ägg, vitor och gulor för sig
salt
250 ml mjölk
125 g mjöl
smör att steka i

Det går absolut bäst att använda en beskiktad stekpanna.

Vispa ihop äggulor, salt och mjölk. Tillsätt mjöl och gräslök. Vispa äggvitorna till ett fast skum och blanda i.

Stek på rätt låg värme ca 5 minuter. Dela sedan pannkakan i fyra bitar och vänd dem för att grädda dem ljusgula även på den andra sidan. Slit sedan sönder dem med två gafflar, stekspadar eller skedar och låt ev. tidigare inte gräddade ytor få kontakt med stekpannebottnen. Servera direkt med sallad och en klick gräddfil.

Bryggmästarschnitzel à la jobbet

Zucchinirullar med rökt skinka


Ca 180 g stora bitar av fläskfilé, en per person, skärs upp på längden så att köttet fortfarande sitter ihop som en fjäril. Banka dem litet plattare. Salta och peppra på insidan. Lägg en bit kokt skinka på ena halvan av filébiten och litet riven ost ovanpå. Stäng och kläm till så inte osten ramlar ut. Salta och peppra utsidan och vänd i mjöl. Stek 5 minuter på varje sida och lägg sedan vid behov på ett lock, sänk värmen till ettan och låt köttet bli genomstekt. Servera med stekt potatis och sallad.

Här ligger det även några förrättsrullar på tallriken, för jag kom inte på hur de skulle serveras på ett tjusigt sätt och kocklärlingen hade efter förberedelserna av maten varit ute och tränat och hade inte heller någon bra idé när han kom hem för att steka köttet och lägga sista hand vid maten.

Rullarna är rätt lika laxrullarna, som jag haft länge i min pärm. De här rullarna hittade jag alldeles nyss på en fransk matlagningsblogg och de passar till förrätt, som plockmat eller på smörgåsbord.

Man tar en squasch, zucchini och hyvlar den på längden med osthyvel, strör över färskriven parmesan, lägger en på längden halverad rökt smal skinkskiva (som schwarzwälder, fast bacon kanske också går bra), strör över ännu mer parmesan, rullar ihop, fäster med tandpetare, ställer på ett ugnsfast fat, strör över ännu mer parmesan och steker ca 25 minuter i 200 grader.

Muffins med choklad


Jag har gjort en hel del chokladmuffins och fryst in till den franska festen och nu tänkte jag att kocklärlingen också skulle få göra en smet med bakpulver och det gick ju väldigt bra. Först kan jag ju berätta om en lärorikmiss jag gjorde häromdagen, när jag tänkte vara effektiv och göra två satser efter varandra. Alla vet ju att man inte kan vispa äggvitor i en geggig skål, men jag trodde faktiskt inte att det gällde hela ägg, så jag försökte vispa ägg och socker till den andra omgången i den kletiga skålen och märkte direkt att det inte blev så pösigt som till den första omgången. Men jag bestämde mig för att löpa linan ut och kolla resultatet ändå. Och nej, det blev inga fina muffins, men kocklärlingen åt upp dem ändå och blev motiverad att göra egna.

Smält 100 g smör och låt kallna.
Vispa 2 ägg och 2,5 dl socker pösigt.
Blanda 2 dl vetemjöl med 1 krm salt, 1,5 tsk vaniljsocker, 1/2 tsk bakpulver och 4 msk kakao. Sikta detta över äggpöset och rör om. Blanda i smöret. Häll i muffinsformar (det blir 12 st av den storlek som finns i muffinsplåtar och 15 enligt den något äldre kokboken från den tiden när kakor var mindre).

Grädda 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Kokboken föreslår 10 minuter, men jag kör med 15. De här muffinsen smakar nästan som fransk chokladkaka utan att det är någon blockchoklad i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar