måndag 15 juli 2013

Liten fin förrätt med kronärtskocksbotten och förlorat ägg



Händelsevis hade jag en burk kronärtskocksbottnar i skåpet och några överblivna räkor i frysen, så jag blev sugen på att testa det här receptet som jag hittade på en fransk blogg.

Först måste man förlora äggen, vilket kan gå bättre (sämre) än det borde, så jag tog till Jamie Olivers recept for dummies. Det enda som är litet knasigt är att om man stoppar i en hel hög med förberedda ägg i plastfolie, så sjunker temperaturen på det kokande vattnet och det tar mycket längre tid än normalt. Men man får väl öppna påsarna och kika ibland.

Sen får man steka räkorna ifall de är råa.

Såsen görs lätt. En klick smör, 1 msk mjöl och 1/2 tsk curry eller mer, beroende på hur stark den är, fräses. Häll på 2,5 dl mjölk och vispa tills den kokar upp. Låt sjuda några minuter och tillsätt 1 tsk crème fraiche. Salta och peppra.

Lägg kronärtskocksbottnarna på ett ugnsfast fat. Toppa med räkor, ägg och sås. Strö över litet riven ost (det skulle vara bergsost - gruyère, greyerzer, men jag tog parmesan) och lägg på en liten smörklick. Gratinera i ugn, gärna under grillen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar