måndag 29 juli 2013

Lövbiff - är det samma som Minutensteaks?




Lövbiff är ju väldigt vanligt, både i svenska kyldiskar och i vissa svenska veckotidningar, som t ex Allers. Det finns något på tyska Lidl ibland som heter Minutensteaks och verkar vara ungefär samma sak, fast inte så långa. De långa bitarna (som säljs i bättre butiker till högre pris till husmödrar som inte bara vill ha grillkött, som Lidl-kunderna) används till rullader och jag tror nästan att alla de här köttbitarna är ungefär samma sak.

Hur som helst ska man för det här receptet breda ut litet fransk senap på lövbiffen, lägga på litet hackad torkad tomat i olja, samt en bit rökt skinka (eller bacon) och vika ihop (eller lägga dubbelt om de är små, men då får man vara försiktig när man vänder, för de ligger löst på), salta och peppra och steka några minuter på varje sida. Servera aioli (majonnäs med vitlök) till och t ex klyftpotatis och bönor. Det här receptet är rätt bra, tycker jag.

Sen gjorde jag en sallad till kvällens grillfest. Kikärterna fick ligga i blöt över natt och kokades sedan i osaltat vatten kanske 45 minuter tills de blev mjuka. Sedan rörde jag ihop en fransk vinägrett (senap utrörd med olja och vinäger) och blandade med ärterna när de fortfarande var varma, vilket ger särskilt god smak. Litet lök kom också med i det här stadiet. Senare blandade jag i litet purjo och paprika. Det blev en god sallad. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar