måndag 15 juli 2013

Nässelknödlar och salt


Det italienska köket består inte bara av pasta och oliver, utan av alpin vardagsmat. Knödlar är en norditaliensk specialitet och här har jag nu testat nässelknödlarna. Jag gick ut i skogen och plockade massor av nässlor, trodde jag, men rensade vägde de under 250 g. Men det fick räcka.



Det är praktiskt med knödelbröd i påse, annars får man använda torrt vitt bröd. Om man tar rågbröd ska man veta att det behöver mycket längre uppmjukningstid och troligen mera vätska (helst kokhet mjölk).


300 g knödelbröd
1 krm salt
125 ml mjölk
300 g nässlor (men 200 g fick räcka)
nymalen peppar
1 krm muskotnöt
1 lök
2 vitlöksklyftor
smörklick
2 msk mjöl
4 ägg
Till servering: brynt smör och riven parmesanost

Droppa mjölken över det finskurna knödelbrödet. Tvätta, blanchera, tryck ut och hacka nässlorna. Blanda dem med brödet. Finhacka lök och vitlök och fräs dem i smör. Blanda i även detta. Tillsätt ägg och kryddor. Knåda igenom ordentligt. Tillsätt mjölet sist och forma små knödlar, som får sjuda i saltat vatten ca 10 minuter. Det blir en väldig massa små knödlar. Vi åt dem med en köttgryta med sås, men de kan serveras som ensamrätt med brynt smör och parmesanost. Eller kanske i en god buljong.


Sen hade jag plockat undan 1 dl nässlor till det här örtsaltet. Det var bara för att jag ändå hade alla ingredienserna hemma. Men det är bra mycket salt och rätt litet örter i, ärligt talat. Dessutom litet fuskigt med Sambal Oelek i. Och jag tror att 2 hela vitlökar är litet för mycket, så jag tog 2 klyftor. Får väl testa saltet senare. Det luktar mest Sambal Oelek. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar