tisdag 2 juli 2013

Öl ur påse



Det kan ju tyckas vara att gå över ån efter vatten att brygga öl själv i Bayern, men efter att ha bryggt vin flera gånger hade jag lust att göra ett första försök. På det lätta sättet. Så när vi var på ÖoB köpte jag en påse Ale med ingredienser och instruktioner. Och det gick ju rätt så bra och smakar också bra. MEN... det här ska jag nog ändå inte göra om. Tydligen är det väldigt viktigt att man har mer än normal rumstemperatur vid jäsningen - och det fungerade ju, så varmt som det var just när jag fick för mig att prova, men hur ofta lyckas man tajma in 24 graders värme? Sen blir det en väldans massa flaskor som ska efterjäsa i vanlig rumstemperatur, och det gick ju också bra, för värmeböljan gick över. Jag använde mig av tre sorters flaskor, dels flaskor med kork, dels med patentlock och dels med skruvlock. Det var ingen bra idé att använda korkar, för de började pluppa upp. Först trodde jag att det var för att de torkade (flaskorna skulle inte fyllas ända upp), men när jag sedan lade dem ner i en plastlåda pluppade en del ändå, långt innan det hade gått två veckor. Och ölet skummade när det hälldes upp, precis som om det vore färdigjäst. Till slut lade jag in korkflaskorna i kylskåpet för att avbryta jäsningen, bar ner de andra flaskorna i tvättstugan (där de nu står i en plastbalja med en extra back upp och ner över dem, för att minimera följderna vid en ev. explosion), och därefter fick korkflaskorna också komma ner i källaren. 

Sedan dessa försiktighetsåtgärder har varken några flaskor pluppat eller exploderat, så nu ska man väl känna sig rätt så trygg. 

En lustig detalj är att det i instruktionerna finns en variant för alla länder i hela världen förutom Sverige och Finland, och så en var för dessa länder, nämligen att sockermängden ska reduceras, särskilt i Sverige, för att man inte ska uppnå normal alkoholhalt. Det är säkert väldigt många svenska ölbryggare som håller sig till reglerna, eller hur?

Apropå det säljs det i samma hylla på ÖoB aktivkol, eller vad det heter, som så vitt jag vet endast används för hembränning. Är inte det lustigt att det är tillåtet? (Men det kanske finns ett tillägg i instruktionshäften om att denna produkt bara får användas som blomgödsel i Sverige.)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar