måndag 2 september 2013

Maultaschenschnitzel


Det blev en väldig massa maulisar av det här receptet, men degmängden räckte inte till fyllningen. Först kavlade jag ut degen för hand. Det tar en del tid och maulisarna blev rätt små. När degen tog slut stoppade jag in de färdiga maulisarna och den överblivna fyllningen i frysen, för de var planerade för ett annat tillfälle. På fredagen förberedde jag sedan nästa sats med den överblivna fyllningen till lördagen och gjorde mera deg. Det blev förstås deg över som åkte in i frysen. Aldrig passar proportionerna. Den här gången rullade jag ut degen i pastamaskinen. Jag tror nog att det är den bästa metoden, men mitt problem är att jag inte kan klämma fast pastamaskinen i kanten, för alla arbetsbänkar och bord har för tjock kant, och det skulle behövas tre händer för att hålla maskinen, veva och och hålla upp degen. När man inte håller upp degen dras den bara in och blir rätt smal. D v s att maulisarna blir lika små som vid handutkavling. Sen visade det sig att den maskinkavlade degen blev aningen för tunn.



Deg:
300 g mjöl
3 ägg (minst)
2 msk olja
2 msk ljummet vatten (eller mer)

Degen ska knådas ordentligt och få vila minst en halvtimme. Det är ju inget problem om man gör fyllningen dessemellan, för den tar också en del tid.

Fyllning:
1 kg svamp (ca 700 g champinjoner och 300 g kantareller), putsade och finhackade
2 finhackade lökar
100 g finhackade bacon- eller skinktärningar
persilja, hackad

smör, mjöl, 125 g creme fraiche

Fräs skinka, svamp och lök i matfett tills alla vätska har kokat ur. Strö över 1 msk mjöl och blanda i crème fraiche. Låt svalna. Fyllningen är verkligen jättegod. Kavla ut längder och bred ut fyllningen i mitten och slå över kanterna. Den sista kanten ska vara penslad med vatten eller ägg och tryckas till. Se vidare i länken.
Sjud ca 6 minuter i saltat vatten. Lägg dem i iskallt vatten, låt rinna av. Nu är maulisarna förberedda. Lägg dem sedan på ett oljat fat tills det är dags att fixa middagen.


Det här går snabbt. I receptet står det att man ska panera maulisarna i vispat ägg och ströbröd, men eftersom de var litet väl sladdriga (tunn deg) panerade jag dessutom först i mjöl. Sedan går det snabbt att steka maulisarna i (skirat) smör. Det behövs en hel del matfett precis som för vanliga schnitzlar.

Salladssåsen var smaksatt med honung. God.

Det här är en litet ovanlig variant av maulisservering, men helt okej. Fyllningen är hur som helst fantastiskt god.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar