måndag 14 oktober 2013

Helgens mat

Jag sökte efter varianter att använda det kokta malda hönsköttet och hittade en sorts fattigmans köttbullar som var helt okej. Till dem serverade jag en potatisgratäng från en lyxrestaurang. Den var också helt okej.

Farmor Karolinas efterkrigstidsköttbullar


Koka ett sopphöns med ca 400 g soppkött och en purjolök. (Jag valde ut sopphönsreceptet här för nötköttet. Hönset var ju redan kokt). Mal kött och purjo och en gul lök och smaka av med 1 tsk senap, 1 krm muskot, 1 tsk salt och 1 krm peppar. Farmor Karolina hade även i buljong på tärning (blir för blaskigt), buljongextrakt och vitlökspulver, men det strök jag. Däremot hade jag i en äggula för att färsen skulle hålla ihop. Forma köttbullar och stek dem. Det är inte äckligt , men inget att bjuda på.

Potatisgratäng

Den kallas Gourmets potatisgratäng och hör till Peter Schuecks och Mannerströms repertoar. Ja, okej, en vanlig fransk potatisgratäng är minst lika bra. Här är det dock litet vin i också. Den som vill kan ju söka efter receptet på nätet.


Currywurst som TV-kocken gör den

Här ett annat recept, men nu blev det fast-food på nedanstående recept. Fast såsen ska koka en timme. Å andra sidan har man sedan en massa sås för andra tillfällen när det ska gå fort.


4 grovhackade lökar och 1 finhackad vitlöksklyfta fräses i litet olja. Pudra över 2 msk curry, beroende på hur stark den är (den får inte bli vidbränd, för då blir den besk). Häll i en burk grovhackade persikor utan spad och 1 l pizzatomater (jag tog passerade tomater). Rör i 5 - 6 msk tomatpuré. Låt puttra på spisen en timme och mixa den sedan. Ska man ha den alldeles slät, kan man passera den också. För min del smakade jag inte av såsen förrän efter mixningen och då hällde jag i litet chilisås och ketchup (med currysmak). Här i södern tror jag att man grillar eller steker korven. Norröver värms den bara upp. På en del platser skivas den ner i såsen.

Istället för pommes frites tänkte jag göra klyftpotatis, men de var så små, så det räckte med att förvälla dem i 6 minuter och sedan steka dem hela. Sallad till. Såsen blir god och fruktig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar