lördag 19 oktober 2013

Läcker gratinerad macka


Jag har ju redan tidigare testat att pochera ägg på Jamie Olivers sätt for Dummies. Nu har jag hittat en vidareutveckling av sättet på en fransk blogg, som har knyckt idén från en fransk tidning, som nog har knyckt idén från Jamie. Fast franska kockar kan tydligen inte avstå från tryffel, rysk kaviar och / eller gåslever (stoppad). Min egen idé var att servera den på rökt lax, gratinerad med hollandaise.


Skillnaden mot förra gången var att jag tillsatte tomattärningar (utan kärnor) och peperoni i folien med ägget och att äggen fick koka riktigt ordentligt i kastrullen, samtidigt som jag skopade över kokande vatten i fem minuter. Sen fick äggen ett dopp i kallt vatten för att kokningen skulle avstanna. Gulan var fortfarande flytande. Perfekt! 


Sen gjorde jag en hollandaise med örter. Det var ett litet fuskigt recept utan reduktion, fast med worcestersås, vilket jag inte tycker var helt optimalt. Hur som helst: 2 äggulor rördes med 1/2 dl vitt vin över kokande vatten (bottnen får inte nudda vattnet), togs bort från värmen, 150 g skirat smör vispades i. Sen kom de hackade örterna (förutom gräslöken mixad med en msk olivolja) i. Skedades över ägg och lax, grillades snabbt i ugnen, serverades med sallad.

Två mackor blir en riktig måltid. Gott var det också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar