tisdag 1 oktober 2013

Tomatsoppa med mozzarellafylld köttbulle och sabayonekräm

Läcker tomatsoppa med fyllda köttbullar


1, 2 kg mogna tomater (jag tog 1 kg passerade tomater i tetrapak)
2 rivna morötter
2 hackade gula lökar
6 stjälkar oregano
2 msk olja
2 msk tomatpuré
1 lagerblad
salt, peppar, socker

Fräs morot och lök i olja. Häll på 1,5 l vatten och tillsätt tomater, lagerblad och oregano. Häll i litet salt och peppar (eller vänta med det tills soppan är färdig). Låt soppan koka ca 1 timme. Sila av och tryck grönsakerna genom silen. Smaka av med salt, peppar och socker. Koka upp soppan igen.

1 småfranska (jag tog 2 skivor vitt formbröd)
30 g skållade och hackade mandlar
1 liten finhackad lök
300 g blandfärs
1 ägg
1 tsk salt
1 krm peppar

125 g mozzarella (enligt recept 1 stor bit, delad i 4, men jag tog 15 minimozzarellor, vilket jag rekommenderar om man inte vill ha enorma knödlar i soppan)

Lägg brödet i blöt. Rosta mandeln i torr stekpanna. Blanda alla ingredienser utom mozzarella och dela i så många bitar som man har mozzarella. Platta till köttfärsen, lägg på osten och forma till en köttbulle. Stek köttbullarna. Servera dem i soppan. 

Bra recept utan buljongtärning!

Sabayone med myskmadra


Originalreceptet föreskriver 1 bunt myskmadra, 200 ml sött vitt vin, 1 msk citronsaft, 1 ägg, 3 äggulor och 125 g fint socker. Då ska myskmadran dra en timme med citronsaft och vitt vin. Men jag hade tidigare gjort myskmadresaft, som jag ville använda.

Då blev det så här:
Blanda 50 ml myskmadresaft med 150 ml (fläderbloms-)vin, 125 g fint socker och 1 ägg, samt 3 äggulor. Värm upp över vattenbad tills såsen tjocknar. Den kan serveras varm med t ex frukt och bär. Här blandade jag den dock kall med färskost, så blev det en trevlig efterrätt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar