måndag 25 november 2013

Ansjovisrulle med grönkålssallad


Det är ju väldigt konstigt att jag aldrig har träffat på det här receptet förut. Ansjovisrulle ska vara typisk 70-talsmat, men den måste jag ha missat totalt. Vid sökning på nätet fick jag upp många träffar. Tack till Mårtenssons kök för receptet! I slutet på receptlistan står det salt, men det missade jag att blanda i någonstans. Det gjorde ingenting, för fyllningen har sälta. Temperaturen tycker jag är för hög. Efter halva tiden sänkte jag från 225 till 200 och lade över ett bakplåtspapper som skydd. Sedan behandlade jag rullen som en rulltårta, d v s välte över den på en fuktig handduk och lade plåten över för att den skulle behålla sin fuktighet medan jag gjorde i ordning fyllningen. Vi var inte så hungriga, så en halv rulle räckte för tre personer. Fast kocklärlingen åt upp resterna i chipspåsen från förrförra veckan.


Grönkålssalladen var väldigt trevlig. Jag plockade blad från en av plantorna på terrassen och kompletterade med litet burkmajs, klyftorna från en apelsin, ett par inlagda gurkor, 1/2 rödlök och resterna från en burk hemgjord pickles. För dressingen gjorde jag en vinägrett där saften ur den utskurna apelsinen var basen.

1 kommentar:

  1. Så kul att du gav dej på rullen, och att du gillade den. Värmen är säkert lite olika från ugn till ugn, vår är en gammal en så där kan man nog ha lite mer än de lite nyare:)

    SvaraRadera