tisdag 26 november 2013

Hamburgerbröd


Jag har hittat ett "nördigt" recept på hamburgerbröd, som jag var tvungen att testa! Då det dels är skrivet litet kryptiskt (för proffsbagare med proffsugn?) och dels språkligt skumt (kanske på "schweiziska") har jag gjort så gott det gick med den ugn jag har. Här kommer min variant för 12 hamburgerbröd, som blev väldigt goda!


270 ml vatten, helst ca 30 grader varmt
1 påse torrjäst (7 g) för 500 g mjöl
475 g vetemjöl (troligen special; här heter den sorten 550)
25 g vetestärkelse (bageriprodukt)
35 g socker
35 ml ägg (vispa lätt och mät)
10 g salt
25 g mjölkpulver
35 g mjukt smör
20 g malt (eller motsvarande mängd maltkarameller som smälts i degvätskan)

Blanda allt utom salt och smör i en hushållsassistent eller liknande och använd degkrokarna (inte kniven). Kör 3 minuter på lägsta hastighet. Kör 6 minuter något snabbare. Tillsätt smör och salt och kör 4 minuter till. Ta upp degen och lägg den i en bunke där den får jäsa till dubbel storlek. Forma 12 bullar och platta till dem. Låt dem jäsa ca 30 minuter. Blanda resten av det uppvispade ägget med litet mjöl och pensla bullarna. Strö över sesamfrön. I receptet stod det att de skulle gräddas upp till 25 minuter i 190 grader med inte för mycket ånga. Jag satte på varmluften på 175 grader och gräddade båda plåtarna samtidigt med en skål med kokande vatten på en av plåtarna för en aning ångbildnings skull. Efter 15 minuter lade jag på bakplåtspapper överst och gräddade den plåten 5 minuter till, medan den undre efter den tiden fick flytta upp och fick ytterligare 5 minuter. Bullarna på den plåten sprack tyvärr litet på ytan.

Nu är bara frågan när vi ska äta hamburgare nästa gång. De 11 återstående hamburgerbröden får väl tillbringa några veckor i frysen innan vi kommer till skott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar