onsdag 13 november 2013

Ungersk potatis


... eller pommes à la hongroise, som det står i min franska kokbok. Inte för att jag vet om man äter den här rätten i Ungern, men det är väl paprikan som har gett upphov till namnet på rätten. Jag bytte ut paprikapulvret mot paprikapasta (ajvar), som jag hade en öppnad burk av i kylen. Här serverade jag potatisen på ett rätt franskt sätt, d v s med rullad kokt skinka.


Bryn 1 skivad gul lök och lägg över den i en ugnsfast form, där en klick smör har fått smälta under uppvärmningen av ugnen till 190 grader. Tillsätt även 1/2 kg skivad potatis och rör om. Blanda 2 msk ajvar, 1 msk tomatpuré och 150 ml buljong (eller som i originalet 1,5 msk tomatpuré, 2 msk paprikapulver samt 150 ml buljong). Salta potatisen och häll över buljongblandningen. Låt potatisen koka i ugnen (utan lock) minst 1/2 timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar