torsdag 5 december 2013

Glöggkaka

Svart som natta blev den! Och god. Den skulle egentligen ha en sorts frosting, som cupcakesnördarna säger, men det hoppade jag över. Dessutom skulle man göra glöggen själv och spetsa den med rom. Jag tog en helt vanlig enkel glöggsort och det blev hur bra som helst.


250 g mörk blockchoklad
200 g smör
300 g mjöl
375 g brunt socker
1 msk äkta vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt (om man använder salt smör kan man givetvis stryka saltet)
60 g kakao
6 ägg
50 ml plus 2 dl glögg

Smält choklad och smör i vattenbad och blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa äggen med elvispen i 3 minuter. När chokladsmeten är smält och något avsvalnad blandar man i den litet i taget i äggröran. Blanda sedan ner de blandade siktade torra ingredienserna och 50 ml glögg. Häll smeten i en smord och bröad form på 2,5 l. Jag rekommenderar annars en silikonform för sådana här stora kakor som bakas i form utan löstagbar kant!

Grädda kakan 45 - 55 minuter i 175 grader. Låt den stå 20 - 30 minuter innan den stjälps upp och sedan stjälps tillbaka i formen. Gör hål med en trästicka och häll över resten av den varma glöggen.

Varning: Lyckligtvis syns det inte på kakan, men den höll på att misslyckas totalt. Efter 45 minuter kände jag med provstickan och den kom upp alldeles ren och fin (fast det stod att kakan skulle vara litet kladdig) och det gick jag på. Efter 20 minuter när jag stjälpte upp den var den helt geggig i mitten, men jag stjälpte snabbt tillbaka den och satte in den i ugnen igen, vilken händelsevis fortfarande var i bruk. Sen lät jag den stå där säkert 25 minuter tills den andra rätten var färdig. Så det är bäst att låta den vara minst 55 minuter i ugnen till att börja med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar