måndag 2 december 2013

Grönkålspaj med valnötsskal och blåädelostfyllning


Mitt standardrecept är 3 dl mjöl, 125 g smör och ett par matskedar vatten för degen. Här innehåller den även 50 g rostade valnötter som jag mixade i matberedaren och blandade i degen. Degen rullas till en kula, rullas i plastfolie, får vila 30 minuter i kylskåpet, kavlas ut, läggs i en form och naggas i botten. Kanterna hålls uppe med alufolie som man klämmer till. Nu ska pajen vila i kylen 15 minuter till medan ugnen värms upp. Grädda 15 minuter med alufolien i 200 grader. Ta bort folien och fyll pajskalet.


För fyllningen brukar det bli 3 ägg, 3 dl mjölk och 150 g riven ost. Här strödde jag först några nävar vanlig riven emmentalerost i botten och fördelade sedan litet förvälld grovt hackad grönkål över. Till sist smulade jag mögelosten över (av sorten Bergader) och hällde över mjölk-äggblandningen som även innehöll grädde (för mjölken tog slut!), vilket ger ännu mer smak.


Pajen gräddas sedan 30 - 35 minuter tills den får fin färg i 200 grader. Även den här varianten blev väldigt god. Jag älskar paj / quiche. Det är alltid gott och man kan variera fyllningen i det oändliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar