söndag 22 december 2013

Harsadel


Först hade jag tänkt laga harsadel med pepparrotssås som i Alsace, men sen tyckte jag att kombinationen inte verkade optimal och kollade litet på nätet. Så här blev det:


Först stekte jag fläsk, lök, selleri, morot och vitlök i ister, tillsatte tomatpuré, fräste det också och tillsatte rött vin och ett lagerblad. Att jag började med detta beror på att harsadeln går så snabbt att fixa och rotsakerna behöver sin tid.


Sedan stekte jag den redan späckade harsadeln (saltat, pepprad och kryddad med rosmarin och timjan) runt om, tog upp den och lade rotsakerna i botten, hällde på litet fond (färdigköpt) lade harsadeln ovanpå och lät den steka färdigt 15 minuter i 200 grader. Potatis och rödkål fick tajmas förstås. Därefter fick harsadeln ligga i folie medan såsen gjordes.


Här har vi den uppskurna harsadeln. Rotsakerna passerade jag och hällde på mera fond och rödvin, så det blev en god sås. En harsadel räcker enligt kockarnas kokbok till 2 personer. Det är helt okej till 3 också och i nödfall till 4, bara man vet om att det inte blir så mycket och har desto mera annat till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar