lördag 21 december 2013

Saffranmarinerad västerbottenost


Receptet finns litet överallt på internet, men först hittade jag det här på Bara en kaka till. Det är ju så att vi köpte en stor bit västerbottenost, som redan har blivit till paj, krustader och pålägg, och som vi börjar tröttna på som pålägg, för den smular så gruvligt. När jag såg det här receptet blev jag riktigt glad. Så kan man äta västerbotten utan smul! Gott är det också.



1/2 pkt saffran (ja, det får faktiskt räcka - saffran är lyx här - och visserligen köper jag mitt saffransförråd i Sverige, men det ska ju också räcka ett halvår till)
en gnutta salt
0,5 dl kallpressad rapsolja (ärligt talat tror jag att man kan ta vilken olja som helst)
1 tsk citronsaft
2 tsk (flytande) honung
en lagom bit västerbottenost
svartpeppar
örter och solrosfrön att garnera med

Stöt saffran och salt i en mortel och blanda det sedan med olja och resten av ingredienserna. Skär osten i kuber och vänd ner i marianaden. Garnera före serveringen. Kan serveras med tandpetare vid modernt glöggmingel eller bara så där med sallad till kvällsmat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar