onsdag 18 december 2013

Tisdagssoppa

... äntligen var vi hemma en tisdagskväll, så jag kunde koka den här sedan länge planerade soppan!


Tisdagssoppa är tydligen ett begrepp som jag inte känt till. Torsdagssoppan med ärter, ja. Tisdagssoppan med korngryn, nej.

Här är den alltså, den berömda tisdagssoppan. Vad den bör innehålla är köttspad, soppgrönsaker (litet olika bud finns på vilka sorters grönsaker som ska vara i), potatis, korngryn, ingefära, mjölkredning och persilja.

På ett tyskt matforum diskuterade man att korngryn har en litet slemmig konsistens, så då kombinerade jag slemfria korngryn med den vanliga soppan.

Först sköljde jag av och kokade 160 g korngryn i 1/2 l köttbuljong på tärning. De fick koka i 5 minuter och svälla utan värme 1 timme. Sedan sköljde jag dem ordentligt så det grumliga försvann.

På Tisdagen med stort T var det så dags för Soppan med stort S.

Ett par lökar och diverse soppgrönsaker, samt en bit ingefära skärs i tärningar. Jag hade även i skinktärningar (fast det inte alls är nödvändigt - men däremot gott). Detta fräser man i fett, pudrar över litet mjöl och häller buljong över (händelsevis hade vi god hemlagad buljong i frysen och det var ju inte fel). Sedan får det här koka ett tag. Eftersom jag gjorde en bottenredning hällde jag i mjölkprodukten (grädde faktiskt) från början. Efter ett tag tillsatte jag de redan kokta korngrynen, samt litet tidigare kokta och djupfrysta soppgrönsaker (från buljongen). Dessutom kokade och hackade jag ett ägg och hackade persilja. Tydligen är det tillbehör som kan förekomma till en tisdagssoppa. Det blev en något lyxigare tisdagssoppa än den som står i skolornas kokbok från 50-talet. Verkligt god blev den. Och mättande.

Till soppan åt vi litet alldeles färskt vörtbröd med en bit kött- och leverpaté från charken. Mmm...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar