torsdag 2 januari 2014

Ostfondue och cassisbär


Vi äter alltid ostfondue på nyårsafton och alltid sillsallad på nyårsdagen och det är aldrig jag som tillagar nyårsmaten (och inte kocklärlingen heller). Det blev inga foton heller, men jag vill gärna dela med mig av årets recept på ostfondue

400 g gruyère (eller annan bergost)
200 g parmesan
200 g emmentaler
litet hackad persilja
litet hackad chili
1 vitlöksklyfta
350 ml vitt vin
4 tsk majsstärkelse och 1 msk tomatpuré

Tillagas på vanligt sätt. Det var superläckert!


För flera veckor sedan lade jag svarta vinbär i socker och alkohol för att det skulle bli cassis - svarta vinbärslikör, som jag behöver till en tårta som ännu inte har bakats. Tyvärr har jag glömt var jag tog receptet, men det är i alla fall vaniljstång med i spelet. När jag hade silat av bären passade det bra att servera dem med glass och några rånsmulor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar