söndag 5 januari 2014

Pastasallad

Pastasallad är inte riktigt min grej. Alla tyska knytkalas översvämmas av tråkiga pastasallader, så det är något jag inte brukar ägna mig åt. Men nu fick jag lust, efter att ha sett TV-kockarnas variant.


Dressing:
200 g majonnäs
100 g sur grädde 24%
100 g crème fraiche 30%
vit vinäger
olivolja
gurkvatten från inlagd gurka
salt, peppar, rivet citronskal, citronsaft, några hackade ättiksgurkor

Det man kan tänka på är att överdriva kryddningen med vinäger / citron samt salt och peppar, för när pastan och grönsakerna blandas i, blir smaken genast mesigare. Jag hade ca 1 msk vinäger, olivolja, gurkvatten och citronsaft. Det kunde ha varit mer. Men skalet av en citron smakade angenämt igenom.

Sallad:
500 g pasta i skruvform
halva paprikor i tre färger, hackade
gräslök, finskuren
1 hackad förvälld lök (på det sättet håller sig salladen bättre)
2 tomater, hackade utan kärnor

Pastan ska kokas i välsaltat vatten. Smaken ska vara som en kallsup i Adria, som TV-kockarna förmanade en italiensk kock. När pastan är al dente tas den upp och läggs i en stor skål med kallt vatten och får sedan droppa av.

Blanda dressingen först med pastan. Sedan tillsätts resten av ingredienserna.

Det blev en rätt så god pastasallad, som vi åt wienerkorv till. Den här mängden räcker till ganska många portioner och då har jag ändå halverat receptet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar