lördag 22 februari 2014

Flytande öar på chokladsås - en fransk efterrätt



Ile flottante chocolat et passion hette receptet på den franska bloggen. Flytande öar anses vara en alldeles för simpel efterrätt för att platsa i några kokböcker och de serveras ofta på vaniljsås. Med chokladsås blir effekten mycket bättre. Passionsfruktschokladsås smakar dessutom gott och fruktigt och är inte svår att fixa till.

200 g mjölkchoklad
20 cl mjölk
20 cl grädde (oj, jag läste fel och tog 20 ml av varje, ser jag nu i efterskott, men det gick ju, det också)
150 ml passionsfruktsjuice
55 g florsocker
3 äggvitor
Något att dekorera med: kakao eller pistaschnötter...

Koka upp mjölk, grädde, juice, 15 g florsocker och häll detta över den hackade chokladen, litet i taget och rör om. Låt såsen svalna och ställ in i kylen.

Sätt ugnen på 180°.
Vispa äggvitorna med 20 g florsocker, tillsätt 20 g till och vispa litet mera. Dela upp dem i smorda formar eller i silikonformar och platta till ytan. (Jag vet inte riktigt hur många och stora formar det stod i receptet, ordvalet (empreintes) tyder på små formar, kanske som madeleineformar, men det blev 6 muffinsformar. Grädda i 4 minuter, ta ut formarna och låt öarna svalna i dem och stjälp upp dem när de är kalla. Servera såsen i djup tallrik, lägg på öarna och strö över något dekorativt! Fruktsmaken var i varje fall tydlig med den felaktigt lilla grädd- och mjölkmängden. Jag kanske skulle byta ut mjölken mot mera juice om jag skulle göra såsen med rätt vätskemängd någon gång. I alla fall var det gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar