måndag 10 februari 2014

Glassbomb - Glace au four



Skam den som ger sig. Här gav jag mig på kockarnas värdelösa recept, innan jag råkade hitta Matstugans recept. Nu har jag inte följt det till hundra procent, för det behövs en sockertermometer för att göra italiensk maräng och det har jag inte hittat i någon affär. Istället tog jag receptet för sjudna maränger ur Vår kokbok. Bottnarna hade jag tidigare gjort (det skulle ha blivit grunden till en tårta, men satsen var för liten för att dela och göra två bottnar av); bara stuckit ut rundlar med ett glas, och stoppat i frysen.

Blanda 1 dl vit sirap, 1 msk mörk rom och en nypa vaniljpulver (jag gissar att det betyder marsan). Vänd båda sidorna av bottnarna i blandningen och lägg dem i frysen minst en timme. För italiensk maräng se länken till Matstugan. För sjuden maräng behövs 3 äggvitor (ca 1 dl) och 1,5 dl socker som man vispar i en metallskål i vattenbad över sjudande vatten 5 - 10 minuter. Sedan tar man bort skålen från värmen och vispar marängen tjock och sval. Ställ in den i kylskåp tills den blir kall.

Lägg en stor glasskula på varje botten (jag tog valnötsglass på chokladbotten) och bred över maräng. Jag tyckte det var litet svårt att förhindra att glassen kletade fast i marängsmeten, så jag stoppade efterrätterna i frysen emellanåt. Sista lagret maräng bredde jag på nästa dag. Det här receptet går faktiskt väldigt bra att förbereda. Problemet är i så fall att hitta någon bra och säker plats i frysen, så glassbomberna inte blir mosade. I varje fall ska de stå i frysen två timmar efter att de har gjorts.

När det är dags att servera sätter man på grillen och ställer in marängerna direkt ur frysen tills de får litet färg. Det går väldigt snabbt. De skulle förstås bli tjusigare (som hos Matstugan) om man hade en brännare och kunde nå sidorna också, vilket inte går med bara grillvärme uppifrån. Glassen var kall och god, bottnen var inte längre fryst, så det fungerade perfekt! Det syns inte på fotot, men jag serverade dem med vinkokta kvitten. Bär skulle säkert också vara väldigt gott till.

Av de tre rätterna i menyn var väl då efterrätten den tyngsta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar