lördag 1 februari 2014

Grönkålssoppa med hela grünkernkorn och nötbullar

Grönsaker är ju goda, men vegetariska köttkopior brukar jag vara skeptisk till. Nu har jag dock hittat ett riktigt bra recept på vegetariska nötbullar hos Erika, som påstår sig har hittat dem på Frostrosor. Nåväl, jag kunde inte hitta dem där.


1,5 dl malda nötter
1,5 dl ströbröd
1,5 dl riven ost
2 msk riven lök
1 tsk salt
1 krm peppar
1 pressad vitlöksklyfta
3 ägg 
litet soja för färgens skull

Blanda alltihop. Rulla bullar och koka dem i 1 l grönsaksbuljong 10  - 14 minuter. Ta upp dem med hålslev och låt dem droppa av på en oöm handduk. De kan därefter brynas i smör och serveras som köttbullar. Jag lade dem bara i nedanstående soppa. 


Det skulle vara spenatsoppa, men jag passade på att tina upp sista påsen krukodlad grönkål. För ett tag sedan spontanshoppade jag också en påse hela Gruenkernkorn, som också skulle få en plats i köket. I det här receptet ingår litet av den varan. Gruenkern är dinkel, som skördats omogen och som rostats över eld och anses vara en nötsmakande delikatess.

50 g gruenkern
300 ml vatten
1 lök
1 msk solrosolja
1/2 l buljong
125 ml mjölk
300 g hackad förvälld spenat eller grönkål
litet grädde t ex samt 1 tsk maizena till redning
salt, muskot

Lägg kornen i blöt över natten. Hacka löken och fräs den i olja. Tillsätt de avdroppade kornen (ta vara på blötläggningsvattnet) och fräs 3 minuter. Tillsätt blötläggningsvattnet, buljongen och mjölken och koka 20 minuter på låg värme. Tillsätt bladgrönsaken och låt koka litet grann. Rör ut grädde och stärkelse och red soppan. Smaka av. Lägg i nötbullarna och låt dem värmas upp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar