lördag 1 februari 2014

Isterbandsbröd


Det här spännande brödreceptet kommer från Buffé. Eftersom jag inte har någon köksmaskin för deg (men hade verkligen etruskerna det, de som enligt Buffé först uppfann brödsorten focaccia - fougasse?) har jag inte bearbetat degen som det stod, och inte heller gjorde jag exakt som det stod, utan körde den vanliga smula jäst - blanda med ljummad degvätska - blanda i resten-varianten. Det blev bra ändå. Och nej, etruskerna hade inga isterband i. Det här är den småländska varianten.


Ingredienser:
11 - 12 dl mjöl (special)
2 dl fint rågmjöl
1,5 dl fullkornsmjöl
1 dl hackad persilja
20 g jäst
6,5 dl vatten
150 g isteband utan skinna (1 korv)
1/2 msk olivolja
1 msk salt

Gör degen. Låt den jäsa 30 min. Bearbeta den igen. Låt den jäsa 30 min till. Baka ut 4 brödkakor. Rispa djupt i dem och gör hål med fingrarna. Pensla dem med 3/4 dl olivolja blandad med 1 pressad vitlöksklyfta. Strö över timjan och låt jäsa 45 min till. Grädda 12 - 15 min i 250°.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar