tisdag 18 februari 2014

Kolakräm kokad på söt kondensmjölk


Plötsligt fick jag syn på söt kondensmjölk i hyllan. Jag trodde inte det fanns här i landet, men jag mindes begeistrade bloggskribenter, som talade om någon listig burkkokad kola, så jag slog till.


Sedan gick jag hem och informerade mig på nätet. Alla som testat kolakrämen påstår att risken för att burken ska explodera när man kokar den stängd i vatten i fyra timmar är minimal, men vadå minimal? 

Så det blev mera kollning på nätet och vad jag kom fram till var:

Det är smartast att fylla om den sötade kondensmjölken i flera små glasburkar, för dels kan ingen defekt plåtburk explodera och dels är krämen redan omkonserverad i lagom stora burkar, som håller sig i månader och kanske år utan kyl (tydligen ska man akta sig för att göra detsamma med metallburken!). Dessutom kan man se genom glaset om färgen och därmed kolagraden stämmer.

Det är också rätt så praktiskt att använda sig av sin tryckkokare om man har någon, för då sparar man massor av tid. Om man kokar krämen i vanlig kastrull tar det uppemot 3 timmar och man måste fylla på mera kokande vatten allteftersom det kokar bort. I tryckkokare tar det 30 minuter efter att kokningen startat, vilket normalt sett är lika med 90 vanliga minuter och om man sedan stänger av och låter trycket långsamt avta på den avsvalnande plattan, så bör det motsvara 2 - 3 timmar med vanlig kastrull. 

Resultatet ser hittills bra ut, men jag har inte smakat. Man kan tydligen använda krämen som smörgåspålägg, som tårtfyllning och liknande. Vi får väl se vad vi kan hitta på.

Det fungerar inte med vanlig kondensmjölk - det är därför jag inte har prövat förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar