söndag 9 februari 2014

Puddingtest


När kocklärlingen gjorde bayersk kräm för ett tag sedan, funderade vi på om det inte skulle gå att snabba på processen. Nu har jag genomfört två puddingförsök.


Det blev två små satser.
Ingredienser för varje omgång:
125 ml mjölk
frön från 1/4 vaniljstång
1,5 blad gelatin
1 äggula
2 msk socker
1 dl grädde

För den ena satsen rostade jag en handfull malda hasselnötter och blandade i.

Ställ en tom skål i kylskåpet. Lägg gelatinet i blöt. Koka upp mjölken med vaniljen. Vispa samtidigt äggulan med sockret. Häll mjölken långsamt över äggblandningen genom en sil medan du rör. Häll tillbaka allt i kastrullen och hetta upp det tills blandningen blir så tjock att den inte rinner av baksidan av en träsked och du kan blåsa små vågor på denna. (Här har jag alltså struntat i vattenbad och det var inget problem). Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i mjölken. Häll över blandningen i den kylskåpskalla skålen och ställ den i en skål eller kastrull med kallt vatten. Rör tills blandningen blir kall och börjar stelna. Vispa grädden och blanda i. Ställ in i kylskåpet.

För det andra försöket kokade jag bara upp hälften av mjölken. Den andra hälften hällde jag kall i blandningen efter att gelatinet var irört.

Nu stelnade allt relativt snabbt eftersom det var miniportioner. Den andra omgången var kanske mindre kompakt än den första, med det beror också på att den råkade bli större (måste ha delat upp vispgrädden litet orättvist efter att ha vispat allt på samma gång). I varje fall verkar det ha fungerat. Nästa gång ska jag göra en större sats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar