måndag 17 februari 2014

Skomakarlåda


Jag köper så gott som aldrig oxfilé. Den kostar minst 40€ per kilo, om den överhuvudtaget finns att få tag på. Möjligen finns det billigare importerad djupfryst till jul. Fast i helgen fanns det färsk regional oxfilé för bara 29,90€ och då slog jag till. Det var dags för en svensk klassiker och då menar jag inte den standardiserade moderna klassikern med béarnaisesås som alla restauranger erbjuder och inte heller pizza med nämnda standardiserade moderna klassiker på. Nej, det blev skomakarlåda, som i Sveriges nya landskapsrätter nämns som Närkes traditionella landskapsrätt.


Först snitsade jag till och satte på några morötter enligt receptet från dagen innan. Sockerärterna fick inte komma med i kastrullen förrän mot slutet. Sedan kokade jag potatis till mos och stekte litet strimlad bacon, ca 70 g. På slutet, när alla hade kommit hem, gick det snabbt att mosa potatisen (varm mjölk, smör och kryddor tillsattes), slänga i sockerärterna i kastrullen, steka var sin skiva oxfilé 2 minuter på varje sida och hälla resterna av gårdagens läckra pepparsås med en slatt extra vin i stekpannan och servera till (i receptet stod det att man skulle göra en sky på litet fond och rödvin, så det blev ju ingen stor avvikelse med den här såsen). De stekta baconstrimlorna blandades med persilja och ströddes över moset. Väldigt gott!

Dessutom bestämde jag mig för att ta undan en bit oxfilé till nästa vecka, så den hamnade i frysen. Den ska också lagas till enligt ett klassiskt recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar