söndag 30 mars 2014

Mor i skjorta



Mor i skjorta är ett klassiskt recept från Wien, som man ännu inte har hittat ett politiskt korrekt begrepp för. Det är nog minst 25 år sen som jag klippte ut en variant av receptet ur Brigitte, och nu när jag planerar en wiener-buffet till sommaren, tänkte jag testa mor i skjorta. Men det blev ett annat recept än Brigittes. Det enda jag tog över var marängtoppen på en del av morerna, för det tänkte jag kunde vara mera praktiskt än chokladsås och vispgrädde på en buffet. Nu kommer det nog inte bli några morer på buffén, för det verkar litet kladdigt, men här är receptet:

100 g mjukt smör
80 g florsocker
120 g kex (Mariekex)
4 ägg
100 g hasselnötter
2 krm bakpulver
100 g mörk blockchoklad

Mal nötterna, riv chokladen och krossa kexen. Dela äggen i vitor och gulor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa gulor, socker och smör pösigt. Blanda i kex, hasselnötter, choklad och bakpulver. Blanda i äggvitan.

Fyll massan i smorda och bröade (gärna med hackade nötter) formar och grädda morerna i vattenbad 45 minuter i 180°. I många recept står det att formarna ska täckas med folie, i en del inte. Kolla med en provsticka om puddingarna är färdiga. Stjälp upp. Servera antingen med chokladsås och grädde eller med maräng.

Vispa 2 äggvitor och 40 g florsocker till hårt skum. Klicka marängen på puddingarna och grilla tills den får färg. Strö över kakao.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar