måndag 10 mars 2014

Schnitzel och potatissallad från österrikiska Steyermark


Fast okej. Det är inte så att receptet är traditionellt där, men ingredienserna pumpakärnor och pumpakärnsolja är typiskt steieriska (österrikiska) och därför har någon receptmakare kommit på kombinationen och namnet. Potatissalladen rör sig om en blöt, ganska kaloriarm, men läcker variant av den här typen. Förra gången jag testade ett recept med pumpakärnsolja i potatissalladen blev det det här, men tyvärr innebar det en tråkig missfärgning. Fast istället för Schuhbecks goda recept (första länken), tog jag nu de infrysta resterna av dressingen till en kålsallad jag gjorde för inte så länge sedan och blandade den med dijonsenap. Också helt okej. Vid serveringen dekorerade jag potatissalladen med machésallad (istället för att röra ner denna i potatissalladen) och hällde över pumpakärnsoljan. Det var nog faktiskt ett bättre alternativ än att blanda allt. Sen strödde jag några pumpakärnor över som pricken över i:et.

Det viktiga är att hälla den heta dressingen över potatisskivorna och den hackade löken och låta salladen dra ordentligt. Om man villa ha en krämigare dressing tar man upp en sked potatis ur salladen och mixar den med litet dressing och blandar i den igen. Ifall potatissalladen har råkat bli alldeles för blöt, häller man bort den överflödiga vätskan innan den mixade potatisen blandas i. Förresten så kokade jag potatisen med skalet på den här gången och skalade den varm, vilket är så man ska göra. Resultatet blir nog faktiskt bättre, men jag brukar ofta råskala potatisen, eftersom jag inte gillar att skala kladdiga och heta skalpotatisar. Nu var det här väldigt stora potatisar, så jobbet var inte så belastande.


Schnitzeln tillagas så här:

Banka ut schnitzel så den blir tunn. Salta och peppra, vänd den först i mjöl och sedan i uppvispat ägg, kanske med en aning mjölk och därefter i en blandning av mixade / malda pumpakärnor och ströbröd. Det ska vara lika delar. För 4 schnitzlar räcker 60 g av varje. Stek i mycket fett och låt dem droppa av på papper efteråt. Servera med citronskivor. Kan rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar