måndag 19 maj 2014

Förlorade ägg i rödvin med Oppfinnarjockes knep


Någonstans på nätet såg jag en maträtt som innehöll vanliga förlorade ägg och förlorade ägg i rödvin (de sistnämnda förlorade i rödvin utan vinäger) och det hade jag lust att testa. Dessutom ville jag testa om Oppfinnarjockes recept fungerar i det här fallet också och om det fungerar med ägg som legat i kylen över en vecka (förlorade ägg på vanligt sätt fungerar bara på pinfärska ägg).


Så där jättetjusigt blev det kanske inte, men det bör ju finnas något recept som man kan inkludera rödvinsförlorade ägg i. Om man är petig kan man ju jämna till kanterna också. På bilden har jag gjort ett snitt i ägget så att gulan börjar ta sig ut.

Koka upp tillräckligt med vatten i en liten kastrull så att ett ägg täcks av vatten. Stick små hål (t ex med en nål eller en sån där äggstickare som alla tyska hushåll äger) i båda ändarna av ägget. Lägg det på en sked och håll det i det kokande vattnet medan du räknar till tio. Ha under tiden en kastrull med nätt och jämnt kokande enkelt sydländskt rödvin (det behöver inte vara så mycket) parat och knäck sedan ägget i vinet. Här har jag öst med rödvin, så att ägget blir rött runt om. Tre minuters koktid brukar vara lagom för en fast vita och en lös gula. Ha sedan en bunke med iskallt vatten i närheten, ta ut ägget med hålslev och låt det glida ned i det kalla vattnet. Ta upp det igen och låt det droppa av.

Man kan säkert också ta till ordentligt med rödvin och först koka ägget med skal i det och sedan utan, men jag tyckte att det var litet slöseri på, om inte gott, så åtminstone användbart, vin. Nej, jag tror inte man har lust att dricka rödvinet som ägget har kokats i. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar