söndag 18 maj 2014

Mandelpaj


Visst blev den läcker, pajen som jag hittade hos Cat! Sen ändrade jag som vanligt litet grann. Det här är dock en sådan paj som man inte kan servera elegant, för den håller inte ihop, fast den har en botten.


2,5 riven mandel
1 dl mjöl och mer därtill
0,5 dl florsocker
150 g smör

Jag lät den vila i kylen som mördeg ska, men det gick ändå inte att kavla ut den, ens på silikon, så till slut fick jag följa originalreceptet och trycka ut den i formen! Sen fick den vila igen i kylen tills efter huvudrätten, när jag gjorde färdigt pajen.

Riv 100 g mandelmassa (det går lättast om den är en aning fryst) och strö över bottnen. Strö över 350 g skivad rabarber. Smält 50 g smör och blanda i 1 dl socker, varav en del vanilj och 2 äggulor och rör tills det tjocknar. Häll över bottnen och grädda i 35 minuter eller så.

Jätteläcker grädde till: Vispa grädden. Tillsätt litet amarettolikör mot slutet och vispa färdigt.

Mmm...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar