onsdag 7 maj 2014

Petit-chouer och crêpes





Nu har jag äntligen hittat ett tillräckligt stort spritsmunstycke. Nästa steg är väl att spritsa användbara petit-chouer. De här får dock duga tills vidare. Återkommer med fyllning.

2 dl vatten
50 g smör
2 dl mjöl
3 ägg

Koka upp vatten och smör. Häll i allt mjölet på en gång och rör kraftigt med en träsked tills allt är blandat och smeten löser sig från botten. Ta kastrullen från värmen och rör ner ett ägg i taget under kraftig omrörning.

Jag var litet tveksam till vad Vår Kokbok anser vara stora petit-chouer. Det skulle bli 15 stora av en sats, stod det. Nåja, det blev väl snarare 11 mellanstora. Definitionen av stor är nog annorlunda här i Bayern. Med råge.

Spritsa ut degen på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 200° i 25 minuter. Låt bakelserna kallna på galler. Hälften av dem har jag nu snittat för att luften ska få pysa ut och hälften inte, för att se vilket som är bäst. Hittills ser jag ingen större skillnad.

Sen gjorde jag några crêpes som jag inte brydde mig om att fota, men receptet är faktiskt bra.

1,2 dl mjöl
1, 4 dl mjölk
1 krm salt
4 ägg

Vispa ut mjölet och saltet med drygt hälften av mjölken. Tillsätt resten av mjölken. Tillsätt äggen och vispa emellan. Grädda crêpes. En crêpe behövs till något som jag avslöjar senare. Resten får kocklärlingen äta upp när han kommer hem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar