tisdag 20 maj 2014

Pumpernickelmuffins och sallad med ädelostdressing



Det här är en sorts sockerfria muffins eller bullar på bakpulver, som jag ville testa. De är rätt så bra, faktiskt.

100 g pumpernickel
100 g smör
1 ägg
1 dl mjölk och 0,5 dl grädde eller bara mjölk
200 g mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Rosta pumpernickeln 5 minuter i 250°. Smula sedan sönder den. Vispa ägg och rumsvarmt smör poröst. Blanda i övriga ingredienser och grädda 6 muffins i mitten av ugnen i 25 minuter. Det kan vara litet väl hett med 250°. 


Servera med gräddfil, lingon och lufttorkad skinka eller som efterrätt med kompott.


För det mesta blir det något vinägrettliknande till salladen, men jag har i många år haft ett urklipp med "internationella" dressingar och jag fick för mig att testa den "tyska" (även om jag aldrig har stött på den varianten i Tyskland).

1/2 dl majonnäs
1 liten pressad vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja
75 g finmosad ädelost
1,5 dl vispgrädde
2 msk vitvinsvinäger
1 krm salt
cayennepeppar

Blanda majonnäs, vitlök och persilja. Rör ut den mosade osten med litet grädde, så blir den ännu mer finfördelar. Rör ner den i majonnäsen. Vispa ner resten av grädden och vinägern i dressingen. Smaka av med salt och cayennepeppar. Den blir rätt tjock. Om den blir för tjock kan det visst spädas med vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar