fredag 16 maj 2014

Reis Trautmannsdorf


En gång tidigare har jag tillagat Reis Trautmannsdorf och jag har bestämt för mig att jag tog receptet ur kockarnas kokbok. Nu påstår kocklärlingen att han har lagat efterrätten enligt den boken i skolan, men att det inte fungerade, och att han har i läxa att fixa ett användbart recept som stämmer med kraven inför kockprovet. Tyvärr har han inte haft tid för något annat än övningsprovsmenyn på sina lediga dagar, så nu har jag pusslat ihop några olika recept och skrivit upp.


Kockar förväller visst ris före tillagningen för att få bort stärkelse, så då byggde jag in det också i receptet. 

Sätt ugnen på 175°. Koka upp 1,5 dl vatten och blanchera 50 g ris i 2 minuter. Häll av vattnet och spola riset. Koka upp 1 tsk smör, 1 krm salt och 1 dl vatten. Tillsätt riset och låt det koka 10 minuter på låg värme. Tillsätt 160 ml mjölk och koka upp igen. 

Tillsätt rivet skal av 1/2 citron, frön och stång av 1/2 vaniljstång och låt riset koka färdigt i ugnen 25 - 30 minuter. (35 minuter var i alla fall för lång tid.)

Lägg 2 blad gelatin i blöt och rör ner i den färdiga gröten. Ta en bit vit blockchoklad (50 g) och rör ner i gröten. Tillsätt 25 g socker (50 g om chokladen utesluts) och till sist 2 cl maraschino (klar körbärslikör, som inte alls var lätt att få tag på). Sleva över gröten i en annan skål och om rör den (vid behov) kall i vattenbad. Blanda i 2 dl vispad grädde när den börjar bli tjock. Skölj 6 portionsformar och dela upp efterrätten.

Efter att ha slickat ur skålen kan jag avslöja att riset smakar fantastiskt!

Tina upp 150 g hallon (det tar 90 minuter om de är utbredda). Mixa dem med 35 g florsocker och 2 tsk citronsaft och stryk hallonen sedan genom en sil. Härlig smak!

Servera så här: Stjälp upp puddingen, skeda sås runt omkring och dekorera med aprikos (burk) och mynta. 

Det lustiga med kockprovets föreslagna efterrättsingredienser är att de allihop finns på burk eller i frysen, förutom kiwin, och att kockprovet annars ska testa bl a om eleverna kan använda säsongens varor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar