lördag 24 maj 2014

Sparris med räkor, dill och fläsk


Haha, det här receptet är precis i min smak, så jag hoppade över alla planerade sparrisrecept när jag hittade det här, och satte igång med den här kustnära varianten. I det tyska receptet skulle det vara råa räkor och därför blev det litet omständligare, men eftersom jag hade IKEA-räkor i frysen bestämde jag mig för att ta dem och förenkla receptet.


Skala sparrisen, låt den koka upp i saltat och lätt sötat vatten och dra på avstängd platta ca 20 minuter. Tvätta och koka färskpotatisen.

Tillbehör för 2 - 3 portioner (snarare 2, för kocklärlingen brukar bara äta smakportioner av vit sparris):

2 ägg (kokade i 6 minuter, d v s inte helt hårdkokta, bara nästan)
hackad dill
100 g bacontärningar, fint tärnade
ett par handfull räkor
olja, smör, peppar, citronsaft

Fräs bacontärningarna i litet olja, tillsätt räkorna, litet smör, dill, citronsaft och smaka av med peppar. Servera röran till sparrisen och ställ fram extra smör till potatisen.

Jättegott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar