måndag 12 maj 2014

Tafelspitz med grön sås från Frankfurt


Tafelspitz heter visst rostbifflock på svenska och är det bästa kokköttet på nötdjuret. Det brukar serveras med pepparrotssås, men här har jag gjort den berömda gröna såsen från Frankfurt. Det var litet svårt att få tag på ett knippe blandade örter, men när jag ändå skulle in till stan gick jag en runda på torget och köpte både örterna och en påse pärllök, som jag också har letat efter länge.


Till den gröna såsen från Frankfurt behöver man: persilja, körvel, gräslök, (vatten-)krasse, ängssyra, pimpinella och gurkört

Den här såsen är kall. I en del recept ingår bara surmjölksprodukter av olika fetthalt, men i en tidskrift såg jag en variant med majonnäs också, och jag tror nog att den stabiliserar såsen litet (crème fraîche brukar bli tunn när man rör i den), så det receptet fick det bli.

ett stort knippe av ovanstående örter (särskilt mycket var det av körveln) - tror jag såg en uppgift på att det behövs 150 g för 4 pers, men jag vägde dem inte
300 g yoghurt 
100 g majonnäs
50 g crème fraîche
salt
1 - 2 tsk pressad citron
socker

Skölj örterna och skaka av vattnet (eller slunga dem) och låt dem torka mellan två handdukar. Ta bort grova stjälkar och hacka dem. Mixa dem sedan fint med majonnäs och surmjölksprodukter. Smaka av. Ställ kallt.



För köttet behöver man:

800 g rostbifflock (mer om man har planer för resterna), men man kan ju även ta en annan köttbit
2 l vatten (i tryckkokaren mycket mindre i vanliga fall, men jag tog 1 l för jag behövde buljongen)
1 tsk salt
3 morötter
1 purjo
150 g selleri
(1 persiljerot)
1 lök
1/2 tsk peppar
1 lagerblad
2 enbär
2 kryddpepparkorn

Lägg köttet i kokande saltvatten och koka det 2 timmar (40 minuter i tryckkokare) med kryddorna och med en oskalad lök, som är halverad och brynt på snittytan i en stekpanna utan fett. De sista 30 (10) minuterna kokar man med grönsakerna, som ska vara skurna i mindre bitar.

Servera med potatis och sås.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar