måndag 16 juni 2014

Potatis-rosmarin-pizza


Det här är väl någonting mitt emellan flammkuchen och pizza. Jag har också hört att det senaste på pizzafronten är pizza med vit sås, men det har jag inte stött på själv eftersom jag inte har besökt en pizzeria på åratal.


Potatispizzan har också en vit sås. Om det är samma vet jag ej.

300 g mjöl
salt
125 ml vatten
1 ägg
5 msk olivolja
1/2 jästtärning

I min variant finns det dessutom en slatt surdeg och bara en äggula istället för ett ägg. Sedan har degen i min variant fått jäsa kallt (kall degvätska) hela dagen och det blev också väldigt bra. Efter att två pizzor formats har de också fått jäsa (efter varandra) ca 20 minuter.

350 g potatis
rosmarin
100 g färskost med provencaliska örter (fanns från Bresso, men det går väl att blanda till själv)
200 g crème fraîche
peppar
flingsalt

Skiva potatisen mycket tunt och lägg den i kallvatten medan kokvattnet får koka upp. Salta vattnet och låt potatisskivorna koka under lock 2 - 3 minuter. Låt dem droppa av och torka av dem med hushållspapper.

Blanda ihop färskost och sur grädde och smaksätt ev. med peppar. Stryk ut hälften av såsen på den ena jästa pizzan, lägg på hälften av potatisskivorna, smaksätt med rosmarin och flingsalt och grädda pizzan (gärna på baksten). Det stod faktiskt bara 200° i receptet, men jag skruvade upp värmen. Stenen var också upphettad, men det tog nog säkert ca 15 minuter tills pizzan fått färg på kanterna.

Gör därefter nästa pizza på samma sätt. Väldigt trevligt vardagsrecept, måste jag säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar