torsdag 12 juni 2014

Smultrontårta med snömos



Vem slänger ut pengar på köpta jordgubbar när hela trädgården är full av smultron? Det här blev en litet improviserad födelsedagstårta till kocklärlingen. Chokladbottnarna hade jag redan gjort och haft i frysen. Sen tänkte jag använda marsanpulvret som jag köpte i Sverige någon gång, men som vi inte riktigt gillar bara så, eftersom resultatet smakar konstgjort och har en lätt grönaktig färg. Tyskt vaniljpuddingpulver är klart bättre, även de billigaste varianterna, men de med äkta vanilj i är riktigt goda. Hur som helst rörde jag i en bit blockchoklad i den varma marsansåsen och när den svalnat även en del konserverade körsbär. Bottnarna smaksatte jag med litet körsbärssnaps. Sedan fanns det en äggvita i kylen och då fick jag för mig att göra gammaldags snömos, även om jag inte kollade upp de korrekta proportionerna, men det fick bli 1 dl grädde och 1 äggvita, samt 1 tsk Grand Marnier istället för apelsin- eller rosenvatten. Det vispade jag tillsammans och bredde över den lilla tårtan, samt dekorerade med smultron. Så sparar man väl in ett par kalorier, vilket kan behövas eftersom vi äter Reis Trauttmansdorff var och varannan dag, ända fram till kockprovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar