måndag 30 juni 2014

Strudel med kalvbräss och skinktärningar



Här blev jag litet inspirerad av diverse gamla kokböcker och av det stora förrådet av brässklimpar som trängs i frysboxen.

Kocklärlingens brässklimpar:
125 g vatten kokas upp med 35 g smör, 1 tsk salt och muskot. Rör i 70 g mjöl, rör smeten jämn tills den löser sig från bottnen. Ta den från värmen och rör i 2 ägg. Rör den jämn. Blanda i hackad (kokt i 15 minuter) kalvbräss, skalet av 1/2 citron och 20 g riven parmesanost, samt litet hackad mejram. Gör klimpar med två skedar och lägg dem på oljad aluminiumfolie. Låt dem sjuda 8 - 10 minuter i saltat vatten. De kan hållas varma i vattnet om kastrullen tas bort från värmen.

En bit strudeldeg (litet grann som filodeg) hade jag i frysen och tog upp och penslade med smält smör. Sedan smulade jag sönder 8 stora brässklimpar och strödde över ca 125 g stekta skinktärningar och rullade ihop. Egentligen hade jag tänkt att göra smällkarameller (portionsstrudlar) ihopknutna med purjoband, kokta i 2 minuter, men degen räckte inte, så jag lindade banden runt om strudeln och penslade den ytterligare med smält smör före och under gräddningen i 200°. Strudeln var väl inne ca 25 minuter. Ett väldigt bra recept om man händelsevis har frysen full med brässklimpar. Annars kan man med fördel använda bräss som inte har formats till klimp för en lyxig mellanrätt eller förrätt eller kvällsmat med sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar