fredag 13 juni 2014

Vinschgauerbullar


Italien, då tänker man på oliver och vitt bröd, inte på surdegsbröd och värmande korngrynssoppor, men Südtirol är också Italien, även om språket, maten och kulturen snararare är som i de övriga alpländerna.


De här rågbullarna med en väldigt speciell och god smak har jag nu bakat. Smaken kommer från en sorts torkad klöver, som jag hittade i en hälsokostaffär, kallad (klövern alltså) Schabzigerklee. Fast sydtyrolarna säger visst Zigainerklee, av mig okänd orsak.

Först behöver man en surdeg. Den här är gjord på kärnmjölk och rågmjöl.
2 msk kärnmjölk, 40 g rågmjöl och 125 ml vatten blandas och får stå varmt i tre dagar. Rör om ett par gånger om dagen. Den fjärde dagen blandar man i 150 g rågmjöl och 250 ml vatten och låter surdegen stå över natten. Sedan kan man baka!

Det behövs ca 1 kg rågmjöl, enligt receptet både ljust och mörkt (?). I Italien finns det andra mjölsorter än här. Jag tog bara rågmjöl, ej fullkorn.
Vidare:
100 g vetemjöl
200 g surdeg
1/2 l ljummet eller rumstempererat vatten
1 msk salt
1 msk Schabzigerklee
1 msk kummin
1 msk anis

Dessutom hade jag i en halv bit jäst, enligt tips från andra hobbybagare.

Rör ihop och knåda degen och låt den jäsa 1 - 2 timmar. Forma knytnävsstora platta bullar och lägg dem två och två på en plåt så att de jäser ihop. Låt dem jäsa igen (jag lät dem jäsa en timme). Grädda 15 - 20 minuter i 210°. Jag valde varmluft och satte temperaturen på 180° och gräddade båda plåtarna samtidigt. Väldigt god alpsmak!

Edit: Vinschgauer heter det och inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar