onsdag 30 juli 2014

Fläderblomspannacotta



Idén fick jag på Cats matblogg, men inte förrän efter grillfesten, där folk satt och diskuterade pannacotta med limoncello och annat, blev det dags. Då var det inte så mycket kvar i flaskan med fläderblomssaft och jag hade ingen lust att öppna en till, så receptet blev lätt ändrat:

1,5 dl koncentrerad fläderblomssaft (det räcker och ger mycket smak)
0,5 dl mjölk
3 dl grädde
1 tsk äkta vaniljsocker
3 gelatinblad

Lägg gelatinet i kallt vatten. Blanda de övriga ingredienserna och värm upp. Det måste inte koka. Det tar bara längre tid för gelatinet att stelna då. Tryck ut vattnet ur gelatinet och blanda i. Om det inte löser sig är det bara att låta allt bli ännu litet varmare. Ställ kastrullen i en bunke med kallt vatten och rör emellanåt under 20 minuter. Häll upp i 4 - 6 portionsformar och ställ in i kylen ett par timmar eller över natt. Jag serverade pannacottan med upptinade djupfrysta hallon och valnötter. Egentligen hade jag tänkt kandera nötterna, men sedan orkade jag inte.



2 kommentarer:

  1. Sanslöst god och lättlagad pannacotta! Den bästa någonsin, faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Mycket, mycket god och lättlagad pannacotta!

    SvaraRadera