måndag 7 juli 2014

Kycklingpaj med bräss och svamp



Det var ju det här med brässknödlarna, som tar plats i frysen. Enligt gamla svenska kokböcker, från den tiden det begav sig, rekommenderas kombinationen svamp - kyckling - bräss och därför tänkte jag göra 
quiche med dessa ingredienser. Jag kokade litet överblivet kycklingkött från kocklärlingens övningar och stekte rätt så mycket svamp. Därefter blandade jag i kycklingbitar och smulade brässklimpar, samt litet hackad färsk lök i svampen och bredde ut allt på den förgräddade quichebottnen.

Samma recept som vanligt: 125 g smör, 3 dl mjöl och litet vatten, arbeta ihop, låt vila minst 30 minuter i folie i kylen, kavla ut, nagga, fäst aluminiumfolie runt kanterna och kyl ned igen, så håller pajen formen. Den här gången kavlade jag ut degen tunnare, då jag tog den stora formen och förgräddade den en kvart i 200°.

Sedan strödde jag över ost, men vid närmare eftertanke såg pajen riktigt mastig ut, så då strök jag ägg- och mjölkblandningen, som behövs till en quiche. Så det blev en paj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar