onsdag 16 juli 2014

Limoncello

I en tidning hittade jag receptet på en limoncello-tiramisu, som jag ska göra till helgen, men till den behövs förstås limoncello, denna inne-dryck. I ett forum hittade jag ett recept, och där påstod de flesta kommentatorerna, samt receptmakaren, att man absolut måste använda sig av 95-% sprit för att dra ut alla smakämnen ur citronskalen och sedan späda ut med sockervatten, men hur dyr är inte sådan sprit? Då kan man lika gärna köpa en flaska färdig likör. I affären stod tre sorter bredvid varandra, en billig med 18%, en dyrare med 24% och en ännu dyrare med 30%, så det blev jag inte klokare på, utan tog fasta på en kommentar under receptet som någon hade skrivit i stilen: Pilutta er, jag gjorde limoncellon på vodka och det gick hur bra som helst, pilutta er!


Nej, det är inte en jättestor flaska med hela släktens urinprov, utan den guldgula limoncellon som paraderar framför beviset på att jag äntligen köpt en flaska med silverputs och fixat till skedarna.

Det här är alltså min variant:

2 citroner
6 dl vodka
130 g socker

Skala av det gula från citronerna och lägg dem i en glasburk och häll snapsen över. Efter ca 10 dagar silar man av. Blanda i socker och skaka varje dag tills det är upplöst. Servera limoncellon kall eller använd den i recept (jo, det finns massor av sådana recept nuförtiden).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar